rfselm

  • ۰
  • ۰

مشکلات واختلالات ریاضی و درمان آن 46 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 46

مشکلات واختلالات ریاضی و درمان آن

مقدمه :

مطالعه ، امری بسیار مهم است و یکی از عواملی است که باعث می شود دانش آموزان دچار افت تحصیلی شوند، مشکلاتی است که در امر مطالعه دارند . بارها والدین ، مربیان و خود دانش آموزان می پرسند: چگونه باید مطالعه کرد؟ گاهی نیز روشهای مطالعه خود را مورد بررسی وارزیابی قرار می دهند و درصدد بهبود شیوه های مطالعۀ خود بر می آیند . اما این امر زمانی تحقق پیدا می کند که آنها بر صحت و سقم روش های مطالعۀ خود وقوف یابند . از سوی دیگر یکی از اموری که باید به نحو جدی بدان پرداخت و متأسفانه کم تر مورد توجه قرار می گیرد ،آشنا کردن شاگردان با شیوه های مطالعه کردن و نحوۀ یاد گرفتن مطالب است.

شاید اغراق آمیز نباشد اگر بگویم که تمامی معلمان و دبیران دلسوزی که سالها در خدمت آن بزرگواران تلمّذ کرده ایم ، بارها تأکید می کردندکه باید مطالعه کنید ، اما به ما کم تر شیوۀ مطالعه کردن را می آموختند . به هر حال هر یک از دانش آموزان هم به گونه ای مطالعه می کرد ، یکی راه می رفت و مطالعه می کرد ، دیگری بلند بلند می خواند ، دانش آموز دیگر مطالعه خود را از کتابهای آسان شروع می کرد و چون به کتابهای دشوار می رسید دیگر توان خواندن نداشت و یکی به طور مداوم می خواند و خسته می شد . خلاصه هر کس با شیوه ای خو گرفته بود که قطعاً نیاز به اصلاح و باز نگری داشت ، ولی غالباً این بازنگری ها صورت نمی گرفت و رفتارهای غلط شاگردان در امر مطالعه سالها دوام می یافتند و به عنوان عاملی در جهت افت تحصیلی شاگردان نقش ایفا می کردند.اینک به منظور آشنایی هر چه بیشتروالدین به آسیب پذیری های عمده درمطالعه و شیوه های برخورد با آن مطالبی را به رشته تحریر می کشیم، تا در پرتو توجه به آنها در امر مطالعه فرزندان این مرز و بوم اسلامی بهبود و اصلاحی صورت بگیرد و در اثرتوجه به مطالعۀ فرزندان و ترسیم روشهای مطلوب مطالعه برای آنان از نرخ افت تحصیلی در کشورمان هر چه بیشتر کاسته شود ، عزیز ان ما بتوانند روند رشد و تعالی و شکوفایی هر چه بیشتر علمی را با موفقیت طی کنند .

آسیب پذیری های عمده در مطالعه

بارها از والدین دانش آموزان شنیده ایم که : " فرزندان ما مطالعه می کنند و وقت زیادی هم صرف آن می نمایند ، اما بازده کار آنان متناسب با زمان مطالعه آنها نیست." به راستی چه معمایی درکاراست که حاصل زحمات طاقت فرسای دانش آموزان را بر باد می دهد ؟ عمده ترین آسیب های مذکور عبارت اند از :

1- بلند خوانی در مطالعه

یکی از عوامل آسیب زا در مطالعه که از عمر مطالعه می کاهد،بلند خواندن مطالب کتاب و محتوای دروس است.حال سؤال این است که چرا بلند خواندن به مطالعه مطلوب آسیب می رساند ؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که اگر چه بلند خواندن در سال اول ابتدایی امری ضروری است ، زیرا می خواهیم از صحت و سقم مطالبی که فرزندمان می خواند مطلع شویم ( اگر کودکی دچار اختلال در خواندن باشد برای اطلاع یافتن از نحوۀ خواندن او تا مدتی که اختلال وی کاهش جدی نشان دهد به این روش ادامه داد .) ، اما در مورد سایر دانش آموزان می توانیم صامت خوانی را از کلاس دوم دبستان به آنها بیاموزیم و رفته رفته آنان را به صامت خوانی تشویق کنیم . چرا که وقتی کودکی بلند بلند می خواند ، ماهیچه ها و فک او مدام حرکت می کند ، تارهای صوتی پیوسته منقبض و منبسط می شود واین همه فعالیت او را خسته می کند و از مطالعه وی می کاهد . بعلاوه او پس از یک ساعت بلند خوانی ، حسابی خسته می شود و این خستگی های مکرر ، در او زدگی نسبت به مطالعه را ایجاد می کند . در ضمن پس از ساعتی بلند خواندن دانش آموز سخت بر انگیخته و عصبی می شود و به محض بروز مشکل و بهانه ای قشقرق به راه می اندازد. اما دانش آموزپس از یک ساعت صامت خوانی دارای آرامش روانی است و کمتر در محیط خانه دردسر آفرینی می کند . علاوه بر این در خانه های کوچک ، سرو صدای ناشی از بلند خواندن علاوه بر آزاری که برای خود فرد ایجاد می کند ، دیگران را نیز دچار عصبانیت و پر خاشگری می کند زیرا یکی از علتهای پرخاشگری ، سر وصداست . حال آنکه کمتر ایجاد مزاحمت می کند و دیگران را کمتر می آزارد.از سوی دیگر بلند خواندن موجب کاهش سرعت فرد در مطالعه می گردد،در صورتی که صامت خوانی سرعت فرد را در مطالعه افزایش می دهد.به تعبیر دیگر اگرزبان و دهان به دنبال کلمات می گردد چشم از روی آنها پرواز می کند . از طرف دیگر صامت خوانی در فضاهای مختلف میسر می باشد ، مثلاً در مترو و در کنار دیگران می توان مطالعه کرد، اما فردی که دارای عادت بلند خوانی است ، نمی تواند در بسیاری از فضاها مطالعه کند ، زیرا حضور دیگران و آزرده شدن آنها ، مانع بلند خوانی است . بلند خوانی به تارهای صوتی _ به ویژه به تارهای صوتی دختران _ بیشتر آسیب می رساند. و حال آنکه صامت خوانی ، از آسیب رسانیدن به تارهای صوتی پیشگیری می کند .

حال با توجه به به برتریهای صامت خوانی برخی از دانش آموزان اظهار می دارند که ما در صورتی درس را بهتر می فهمیم که بلند بخوانیم. اینک سؤال این است که آیا این امرصحت دارد ؟ در پاسخ باید گفت : فقط برای یک گروه از دانش آموزان بلند خوانی می تواند فایده داشته باشد و آنها دانش آموزانی هستند که از حافظه سمعی قویتری برخوردارند.اما این بدان معنی نیست که اگر آنها از صامت خوانی بهره بگیرند ، مطالب مورد مطالعه را نمی آموزند ، بلکه آن ها نیز می توانند از طریق صامت خوانی به یاد گیری دست یابند ، ولی استثناتاً این گروه از صامت خوانی بهرۀ کم تری می گیرند . در مورد اکثرقریب به اتفاق دانش آموزان چنین امری مصداق ندارد و این که می گویند نمی توانند از طریق صامت خوانی مطلبی را یاد بگیرند ، ادعای درستی نبوده ، چیزی جز تلقین نیست . باید به این گروه از دانش آموزان کمک کرد تا هر روز بخشی از مطالعۀ خود را به صورت صامت انجام دهند و آموخته های ناشی از این مطالعه مورد تقویت قرار گیرد تا تمایل به صامت خوانی در آنها افزایش یابد. بعلاوه پس از صامت خوانی مطلبی ، می توان مطلب مورد مطالعه را از فرزند پرسید و بعد به او گفت :" همین که می توانی پاسخ درست بدهی ، معلوم است که از طریق صامت خوانی نیز به فراگیری مطالب دست یافت و دیگر نیازی نیست که تو خودت را با بلند خواندن بیازاری."

حال بد نیست که برای آنها از دیگر فواید صامت خوانی هم سخن به میان بیاوریم، مثلاً به آنها باید گفته شود که وقتی بلند می خوانند، چون زودتر خسته می شوند ، زمان مطالعۀ آنها از یک ساعت و نیم به یک ساعت ده دقیقه کاهش می یابدو این زمان کمی نیست که در هر بار









سایر محصولات :
مشکلات واختلالات ریاضی و درمان آن 46 ص

مشکلات واختلالات...

مشکلات درسی نوجوانان در دوران بلوغ 18 ص

مشکلات درسی نوجوانان در دوران بلوغ...

تحقیق درمورد سفرنامه شاردن

تحقیق درمورد سفرنامه...

تحقیق در مورد نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام

تحقیق در مورد...

مشکلات جوانان 33 ص

مشکلات جوانان 33 ص...

مشارکت و آزادی 30 ص

مشارکت و آزادی 30 ص...

تحقیق درمورد سـلـجوقـیان

تحقیق درمورد سـلـجوقـیان...

مشارکت مادران در جامعه 30 ص

مشارکت مادران در جامعه 30 ص...

مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان 20 ص

مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان 20...

مسجد حکیم اصفهان 20 ص

مسجد حکیم اصفهان 20...

مسکن در ایران 14 ص

مسکن در ایران 14 ص...

تحقیق در مورد نگاه اسلام به ورزش و تربیت بدنی 14 ص

تحقیق در مورد نگاه...

تحقیق درمورد سعدی

تحقیق درمورد سعدی...

مسائل مربوط به بازار کار در هند 8 ص

مسائل مربوط به بازار...

مسئولیت مدنی دولت 13 ص

مسئولیت مدنی دولت...

تحقیق در مورد نقش نظام مشارکت 5S در توسعة بهره وری و خلاقیت منابع انسانی 13 ص

تحقیق در مورد نقش نظام مشارکت 5S...

مسئولیت جزایی اطفال 45 ص

مسئولیت جزایی اطفال 45 ص...

مزایا ومعایب قرض های ضد بارداری 20 ص

مزایا ومعایب قرض های ضد بارداری...

مروری بر اقتصاد دوبی 20 ص

مروری بر اقتصاد دوبی...

تحقیق درمورد سعدی شیرازی

تحقیق درمورد سعدی...

تحقیق در مورد نظریه داروین تئوری تکامل

تحقیق در مورد نظریه داروین ...

مروری بر حسابداری منابع انسانی 15 ص

مروری بر حسابداری منابع انسانی ...

مروری بر تحولات نظام بودجه ریزی 15 ص

مروری بر تحولات نظام بودجه ریزی 15...

مروری بر تحولات نظام بودجه‌ریزی 30 ص

مروری بر تحولات نظام بودجه‌ریزی 30 ص...

تحقیق درمورد سعدی

تحقیق درمورد سعدی...

مردم سالاری 23 ص

مردم سالاری 23 ص...

مراسم تدفین درمصرباستان 8 ص

مراسم تدفین درمصرباستان 8 ص...

مراحل رشد و تحول انسان و مبانی رشد 24 ص

مراحل رشد و تحول...

تحقیق در مورد نامگذاری ترکیبات آلی

تحقیق در مورد نامگذاری ترکیبات آلی...

مدیریت فرآیند تصمیم گیری است و تصمیم گیری نیازمند اطلاعات است 17 ص

مدیریت فرآیند تصمیم گیری است و تصمیم...

مدیریت دانش 20 ص

مدیریت دانش 20 ص...

تحقیق درمورد سعدی شیرازی

تحقیق درمورد سعدی شیرازی...

تحقیق در مورد موزائیک

تحقیق در مورد موزائیک...

مدیریت اقتصادی 29 ص

مدیریت اقتصادی 29 ص...

مدل حسابداری مبتنی بر ارزش جاری 18 ص

مدل حسابداری مبتنی بر ارزش جاری...

مدرس 20 ص

مدرس 20 ص...

مخزن الاسرار 29 ص

مخزن الاسرار 29 ص...

تحقیق درمورد سرگذشت مختصری از سهراب سپهری

تحقیق درمورد سرگذشت مختصری از سهراب ...

تحقیق در مورد موار د کاربرد انرژی اتمی 19 ص

تحقیق در مورد موار د کاربرد...

مختصری در باره اقتصاد آموزش 33 ص

مختصری در باره اقتصاد...

مختصری در احوال وآثار نظامی 117 ص

مختصری در احوال وآثار نظامی 117...

مجله 56 ص

مجله 56 ص...

محور سوم، ناتوی فرهنگی و استعمار نو 19 ص

محور سوم، ناتوی فرهنگی و...

محمدحسین شهریار 16 ص

محمدحسین شهریار 16 ص...

محمد تقی بهار 31 ص

محمد تقی بهار 31 ص...

تحقیق درمورد سرنوشت معاویه و یزید لعنت الله علیهما چگونه شد 8ص

تحقیق درمورد سرنوشت...

تحقیق در مورد مهاجرت

تحقیق در مورد...

مجموعه قوانین و مقررات شهر سازی از آغاز تا پایان سال 1378 17 ص

مجموعه قوانین و...

مثنوی 12 ص

مثنوی 12 ص...

تحقیق درمورد سرزمین رامشدگان اثر لوئیس لمور 25 ص

تحقیق درمورد سرزمین...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
برق
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
آویشن 55 ص
قاعده ضمان ید

کلمات کلیدی :طریق صامت خوانی اختلالات ریاضی درمان شکلات اختلالات ریاضی صامت خوانی طلبی صامت خوانی دانش آموزان بلند خواندن بلند خوانی تارهای صوتی طالعۀ خود شکلات اختلالات طریق صامت امر طالعه افت تحصیلی طالعه خوانی آموزان خواندن طالعۀ تارهای دیگران خواند اختلالات ایجاد
  • ۹۶/۰۸/۰۹
  • وبلاگ وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی